Wereldkampioenen zonnewagenracen trainen op nieuwe 'patattenweg': "Ideale baan om wagen te testen"
Woensdag 12 augustus moesten in Nieuwkerke op de nieuw aangelegde weg bij Clarebout Potatoes de vrachtwagens een dag lang plaats maken voor de BluePoint. De BluePoint is de wagen op zonne-energie waar de ingenieursstudenten van de universiteit van Leuven vorig jaar wereldkampioen mee zijn geworden. “Deze weg is perfect oefenterrein voor een belangrijke wedstrijd in Zuid-Afrika.”
Voorbereiding Zuid-Afrika
Romanie Cnockaert (20) uit Wervik is een van de 27 Vlaamse ingenieursstudenten die woensdag 12 augustus hun nieuwste zonnewagen uittesten op de nieuwe ontsluitingsweg van Clarebout Potatoes.
“We willen onze wereldtitel volgend jaar verdedigen op de volgende grote uitdaging: The Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Die wedstrijd telt veel hellingen. De nieuwe weg van Clarebout Potatoes - een van onze partners - heeft de perfecte hellingsgraad om onze wagen te testen.” vertelt Romanie.
De nieuwe weg is aangelegd om de dorpskern van deelgemeente Nieuwkerke te sparen van het zware verkeer. Omdat de weg op een heuvel ligt is het de perfecte locatie voor de studenten om hun zonnewagen te testen voor de race in Zuid-Afrika in februari. Er is meer dan vijftien maanden aan de wagen getekend, gebouwd en getest door de studenten van de KU Leuven.
“We halen hier bergop en bergaf snelheden van 60 kilometer per uur en meten het vermogen”, aldus Romanie. “De testen verlopen goed: we kunnen deze heuvel snel genoeg op. Er is deze namiddag niet veel zon. Gelukkig hebben we nog genoeg energie in onze batterij om alle testen uit te voeren. Op een vlak parcours halen we maximaal 130 kilometer per uur. Dat gebeurt natuurlijk niet vaak, omdat de maximumsnelheid op de openbare weg gelimiteerd is tot 120 kilometer per uur.”
Racen in 50 graden
Ook Romanie rijdt met de wagen. “De eerste keer is spannend en vreemd, want de wagen is heel smal. Het is wel een supertof gevoel om in een wagen te rijden die je zelf mee gebouwd hebt. Het is heet, maar we zijn wel wat gewoon. In Australië was het tot 50 graden warm in de cockpit. We trainen onze conditie om zulke temperaturen gewoon te worden. Onze volgende uitdaging: de 24 uren van Zolder volgende maand.”