Tegenslag tijdens kwalificatie Belgische zonnewagen in meest extreme race
Carrera Solar Atacama 2018
De kwalificatieronde van het Belgische Solar Team voor de zonnewagenrace in Chili liep niet volgens de verwachtingen. Vlak voor een bocht is de wagen beginnen spinnen en naast de baan beland. Hieruit blijkt dat deze race wel degelijk uitdagingen met zich meebrengt. Het team laat echter de moed niet zakken, ze starten zaterdag aan de race en ze zijn vastberaden om de race tot een goed einde te brengen.
Kwalificatie
Op donderdag 18 oktober is het Belgische Solar Team gestart aan de kwalificatieronde van de Carrera Solar Atacama. Deze ronde vormt de laatste test om deel te nemen aan de zonnewagenrace dwars door Chili, beter bekend als de meest extreme ter wereld. Het team was als eerste geslaagd voor alle technische keuringen en mocht dus voor de andere teams aan de kwalificatie beginnen. Deze kwalificatie bestaat uit 3 rondes op het lokale race circuit, Autodromo Las Vizcachas. De eerste ronde vormt een opwarmer zodat de wagens aan volle snelheid aan de tweede en getimede ronde, de hot lap, kunnen beginnen. De laatste ronde wordt er terug vertraagd zodat de zonnewagen rustig de pitlane kan binnenrijden. De tijd op de hot lap bepaalt de startpositie in de race.
Niet zoals verwacht
In de laatste rechte lijn van de eerste ronde begon de zonnewagen op snelheid te komen voor de hot lap. De snelheid lag iets hoger dan tijdens de testen die het team voordien had uitgevoerd. De chauffeur merkte dat hij de eerste bocht te snel naderde en probeerde dat te corrigeren. “Ik heb dan op een bepaald moment te hard geremd waardoor de auto is beginnen spinnen,” vertelt Pieter Galle, chauffeur uit Neerijse. “Omdat het wegdek op bepaalde plaatsen ruw is, was de wagen moeilijk onder controle te houden.” Als resultaat is de wagen naast het circuit in het gras terecht gekomen.
Onmiddellijk is het team te hulp gesneld en werd de piloot uit de wagen geholpen. Hij komt er met de schrik vanaf. “We hebben veiligheidsprotocollen die daarvoor ingeoefend zijn. Zo was het technisch team onmiddellijk ter plaatse om de chauffeur veilig uit de wagen te krijgen en de wagen in veilige staat te brengen,” klinkt het bij Adrian Baiets, teamleider uit Leuven. Er zijn ter plaatse elektronische en mechanische controles uitgevoerd, waaruit blijkt dat de wagen structureel nog volledig in orde is, maar tijdens het spinnen is het vizier van de zonnewagen gebarsten. Het team is teruggekeerd naar de werkplaats en de herstellingswerken zijn onmiddellijk gestart.
Deelname verzekerd
Het team heeft beslist om geen herkansing te doen van de hot lap voor de start van de race op zaterdag 20 oktober. Zo ligt de focus op het herstellen van de wagen en het voorbereiden op de race. Als gevolg zal het team als laatste zonnewagen aan de start zal verschijnen. Het team is nog steeds vastberaden om de race tot een goed einde te brengen. “Dat we als laatste zonnewagen aan de start staan, geeft ons meer opportuniteit om alle verwachtingen van het thuisfront te overtreffen. Nu is het aan ons, our time to shine! ” besluit het team.
Meer informatie:
Videobeelden en interviews zijn in bijlage te vinden (zie WeTransfer link). De eerste persoon die spreekt bij het interview is Adrian Baiets, teamleider uit Leuven. Als tweede spreekt Pieter Galle, piloot van de zonnewagen uit Neerijse.
Voor verdere vragen: zie contactinformatie hiernaast.