Productie van tiende Belgische zonnewagen gaat van start

Arendonk/Leuven

16 februari 2023 - Vandaag start het Innoptus Solar Team aan de bouw van de tiende Belgische zonnewagen. De komende maanden zullen de studenten van de KU Leuven voornamelijk terug te vinden zijn in de productiehal van Indupol International NV in Arendonk. Nadien zal deze zonnewagen uitvoerig getest worden zodat hij helemaal klaar is voor het wereldkampioenschap in Australië in oktober.

Productie van een zonnewagen

Na vijf intensieve maanden, waarin de teamleden hun nieuwste zonnewagen ontworpen en gesimuleerd hebben, kan de productie van deze wagen eindelijk van start gaan. Bij de productie van een hoogtechnologische zonnewagen komt heel wat kijken. Gelukkig mogen ze de productiehal van hun partner Indupol hiervoor gebruiken. Voor de Leuvense studenten is dit een moment waar ze lang naar hebben uitgekeken.

"Het is leuk om eindelijk die tekeningen van de afgelopen maanden tot leven te zien komen. We kunnen de komende maanden ons volledig focussen op de productie van de tiende Belgische zonnewagen en kijken al uit naar het eindresultaat."
Pieterjan Dobbelaere, Production Engineer bij het Innoptus Solar Team

Na de productie wordt de zonnewagen geassembleerd en uitgebreid getest om zo volledig klaar te zijn voor het wereldkampioenschap in Australië.

Einddoel

Het einddoel is heel duidelijk; het wereldkampioenschap in Australië winnen. In september trekken de ingenieursstudenten naar Darwin, waar ze zich verder zullen voorbereiden op de Bridgestone World Solar Challenge, die doorgaat van 20 tot 27 oktober. De laatste editie van het wereldkampioenschap ging door in 2019. Toen kon het team de eerste plaats bemachtigen. Met hun nieuwste zonnewagen zullen ze maar liefst 3021 km moeten afleggen doorheen de Australian Outback in de hoop om opnieuw als eerste aan te komen in Adelaide.

"Tijdens de productie van onze zonnewagen moeten we op elk klein detail letten. Alleen op die manier zullen we erin slagen om de meest efficiënte en performante zonnewagen te bouwen, die hopelijk de competitie kan verslaan in Australië."
Olivier Vercammen, Structural Engineer bij het Innoptus Solar Team
Enkele leden van het Innoptus Solar Team samen met Frank Jansen, gedelegeerd bestuurder bij INDUPOL INTERNATIONAL NV
Frank Jansen, gedelegeerd bestuurder bij INDUPOL INTERNATIONAL NV (links) en Pieterjan Dobbelaere, Productie Ingenieur bij het Innoptus Solar Team (rechts)
Dries Sanders, Structureel Ingenieur bij het Innoptus Solar Team
Stijn Vos, Aerodynamisch Ingenieur bij het Innoptus Solar Team
Olivier Vercammen, Structureel Ingenieur bij het Innoptus Solar Team (links), samen met Mick De Zeine, Aerodynamisch Ingenieur bij het Innoptus Solar Team (rechts)
Pieterjan Dobbelaere, Productie Ingenieur bij het Innoptus Solar Team
Persbeelden.mp4 259 MB Interview.mp4 54 MB

Vragen of meer informatie nodig? Je kan me altijd contacteren via het nummer +32 470 68 79 53 of via mail ([email protected]).

Bo July
Bo July Public Relations, Innoptus Solar Team

Over Innoptus Solar Team

Het Innoptus Solar Team is een Belgisch team bestaande uit 33 ingenieursstudenten van de KU Leuven die strijden om de beste en meest innovatieve zonnewagen te bouwen om deel te nemen aan internationale Solar Challenges.

Innoptus Solar Team
Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven