Belgische Solar Team maakt nieuwe hoofdsponsor bekend

Vandaag kondigde het Belgische Solar Team officieel hun nieuwe hoofdsponsor aan. Het voormalige Punch Powertrain Solar Team, dat in oktober nog de eerste plaats behaalde tijdens de Carrera Solar Atacama in Chili, gaat vanaf vandaag verder als het Agoria Solar Team. Bij deze draagt Punch Powertrain de fakkel over aan Agoria als hoofdsponsor van het ambitieuze team van 20 ingenieursstudenten.

Vandaag kondigde het Belgische Solar Team officieel hun nieuwe hoofdsponsor aan. Het voormalige Punch Powertrain Solar Team, dat in oktober nog de eerste plaats behaalde tijdens de Carrera Solar Atacama in Chili, gaat vanaf vandaag verder als het Agoria Solar Team. Bij deze draagt Punch Powertrain de fakkel over aan Agoria als hoofdsponsor van het ambitieuze team van 20 ingenieursstudenten.

Investeren in innovatie

Het is niet onverwacht dat Agoria als nieuwe hoofdsponsor van het Belgische Solar Team uit de bus komt: de Belgische technologiefederatie was in het verleden (2017-2018) al betrokken bij het Solar Team als peter van het project. Dit jaar breidt Agoria de samenwerking verder uit om samen met het team te bouwen aan de achtste Belgische zonnewagen, met als ultieme doel een eerste plaats op het wereldkampioenschap in Australië in oktober 2019.

“Wat de samenwerking tussen Agoria en het Solar Team zo krachtig maakt, is de sterke link tussen beide organisaties. Het gebruiken van technologische innovaties om bij te dragen aan een betere wereld vormt een sterke basis voor het partnerschap. Een basis die het Agoria Solar Team moet leiden naar innovaties die nodig zijn om de beste Belgische     zonnewagen ooit te maken”, zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria.

Grote ambities met nieuwe hoofdsponsor

Voor het team is het even wennen aan de nieuwe naam, maar dat betekent niet dat de mentaliteit veranderd is. De motivatie en drang om een nog betere prestatie neer te zetten dan het vorige team, is alleen nog groter geworden. Het team voelt ook het enthousiasme van Agoria om het Solar Team naar een hoger niveau te brengen, zowel op technisch vlak als op vlak van marketing en communicatie.

“Het is fijn om te zien dat Agoria voor ons klaar staat bij alle mogelijke uitdagingen. Hun ondersteuning, drive en enthousiasme geeft ons de boost die we nodig hebben om een prachtig resultaat neer te zetten in Australië”, zegt Willem-Jan Claes, Teamleider van het Agoria Solar Team.

Acht jaar trouwe partner

Dat Punch Powertrain niet meer in de naam van het Belgische team staat, wilt niet zeggen dat het bedrijf uit beeld verdwijnt. Punch Powertrain is al acht jaar trouwe partner van het team, waarvan zes jaar als hoofdsponsor. Hierbij gaven ze het team ondersteuning op alle mogelijke manieren, zowel op technisch vlak als op vlak van marketing in bedrijvenrelaties. Hieruit kwamen vier zonnewagens voort, namelijk de Umicar Imagine, de Indupol One, de Punch One en de Punch 2, maar dat is niet waar de samenwerking eindigt. Ook voor de ontwikkeling van de BluePoint, de achtste Belgische zonnewagen, zal Punch Powertrain het team op technisch vlak blijven ondersteunen.

Zes jaar lang waren ze dé houvast voor het team in een verhaal dat startte met een focus op betrouwbaarheid in de  vijfde Belgische zonnewagen, de Indupol One. Bij de Punch One verschoof de doelstelling van betrouwbaarheid naar prestatie en bij de Punch 2 zetten ze bovenop de prestatie ook in op innovatie. Met resultaat, want de laatste zonnewagen won niet enkel de innovatieprijs in het wereldkampioenschap, maar veroverde ook de eerste plaats in de meeste extreme race voor zonnewagens in Chili.

Yante Van Ham
Yante Van Ham External Communications, Agoria Solar Team
Yante Van Ham
Yante Van Ham External Communications, Agoria Solar Team
Over Innoptus Solar Team

Het Innoptus Solar Team is een Belgisch team bestaande uit 33 ingenieursstudenten van de KU Leuven die strijden om de beste en meest innovatieve zonnewagen te bouwen om deel te nemen aan internationale Solar Challenges.

Innoptus Solar Team
Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven