Belgisch Solar Team onthult nieuwe innovatie in strijd om derde wereldtitel
Bridgestone World Solar Challenge 2025

Maandag 11 augustus 2025 – Het Innoptus Solar Team, een groep van 20 ingenieursstudenten van de KU Leuven, onthult de tweede grote innovatie in hun nieuwste zonnewagen, de Infinite Apollo. Daarmee hopen ze hun derde wereldtitel binnen te halen tijdens het wereldkampioenschap voor zonnewagens. De nieuwste toevoeging, de Bounce, introduceert een adaptief rijhoogtesysteem, een primeur in de geschiedenis van Belgische zonnewagens. De Infinite Apollo zal op 24 agusuts deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge 2025, een wedstrijd van 3.000 km dwars door de Australische Outback.
De Bounce
Aangedreven door een hydraulisch mechanisme geeft de Bounce de Infinite Apollo een adaptief rijhoogtesysteem, waarmee de wagen de hoogte van het chassis in real time kan aanpassen naargelang de snelheid en wegcondities. Dit verbetert zowel de stabiliteit als de aerodynamica, twee cruciale factoren in de 3.000 km lange race door de Australische Outback.
“Door de outback rijden is nooit gemakkelijk. Met een groter zonnepaneel en een kleinere batterij ligt de focus nog meer op stabiliteit. Daarom hebben wij de bounce ontwikkeld, zodat de wagen zich kan aanpassen aan alles wat we onderweg tegenkomen.”
Sam Dilmaghanian (24, Overijse), Elektronisch ingenieur bij het Innoptus Solar Team
Met een zonnepaneel van 6m², 50% groter dan voorheen, is een lager chassis extra voordelig voor de stabiliteit. De Bounce laat de wagen zakken voor meer stabiliteit, bijvoorbeeld bij sterke zijwind, en verhoogt de rijhoogte bij ruwe of oneffen ondergrond.
Het systeem is ontworpen om snel te kunnen reageren, zodat de wagen altijd over hobbels en oneffenheden kan rijden en tegelijk voldoet aan de regels van de wedstrijd.
Door het zwaartepunt van de wagen nauwkeurig te controleren, geeft de Bounce het team meer controle, flexibiliteit en betrouwbaarheid gedurende de hele race.
“De Bounce sluit aan bij een bredere trend binnen de auto-industrie, waar aanpasbare rijhoogtesystemen steeds vaker worden gebruikt zodat voertuigen zich in realtime aanpassen aan veranderende omstandigheden. Wij passen ditzelfde principe toe op zonnewagenracen en verfijnen het voor de extreme uitdagingen van de Outback."
Lander Deprez (21, Tienen), Mechanisch Ingenieur en piloot bij het Innoptus Solar Team
De Dubbele Vin
Eerder dit jaar introduceerde het team al een andere grote innovatie: de Dubbele Vin. In plaats van een enkele roterende vin op de vorige wagen, is de nieuwe wagen uitgerust met twee vaste asymmetrische vinnen, elk ontworpen om wind van één specifieke zijde op te vangen.
Tijdens het wereldkampioenschap in Australië is de wind bijzonder onvoorspelbaar en verandert hij constant van richting en kracht. De perfecte hoek bepalen voor een roterende vin in zulke omstandigheden is een grote uitdaging. Daarom stapt het team volledig af van rotatie. In plaats daarvan kreeg de wagen twee strategisch gevormde vinnen, waarbij afhankelijk van de windrichting de meest efficiënte wordt gekozen.
Elke vin heeft een uniek vleugelprofiel dat zijwind omzet in voorwaartse stuwkracht. Afhankelijk van de situatie activeert het team de juiste vin om zo optimaal mogelijk te presteren. Ze kunnen zelfs de hoogte van elke vin afzonderlijk aanpassen om de aerodynamische balans van de wagen tijdens de rit precies af te stemmen.
"Met onze dubbele vin kunnen we beter rekening houden met fluctuerende windrichtingen en zo meer praktisch voordeel halen uit de wind."
Julie ter Hark (22, Brasschaat), Aerodynamisch ingenieur bij het Innoptus Solar Team
De Dubbele Vin werkt samen met de Bounce om de stabiliteit te verbeteren, waardoor de wagen meer controle en stabiel rijgedrag behoudt onder uitdagende windomstandigheden.
21 jaar innovatie
De Bridgestone World Solar Challenge draait niet alleen om racen met zonnewagens, het gaat om het verleggen van technologische grenzen. Elk jaar gaat het Innoptus Solar Team die uitdaging aan om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die perfect zijn afgestemd op de unieke eisen van zonneracen. Of het nu gaat om nieuwe materialen, technieken of vernieuwende aerodynamische ontwerpen: innovatie staat centraal in alles wat het Belgische team doet.
Gebaseerd op jaren van onderzoek en ervaring bouwt elke nieuwe lichting studenten voort op de ideeën van hun voorgangers, waarbij bewezen concepten worden verfijnd en nieuwe pistes worden verkend. Dat heeft geleid tot ontwikkelingen zoals actieve wielluiken die de luchtweerstand verminderen, 3D-geprinte componenten die intussen breed in de industrie worden toegepast, een Battery Management Systeem dat de levensduur verlengt door de ontlading van cellen te balanceren, en microstructuren op het oppervlak van het zonnepaneel om meer zonlicht op te vangen. Daarnaast haalt hun op maat gemaakte elektromotor rendementen die hoger liggen dan quasi alle elektrische wagens.
Sommige ideeën zijn zelfs uitgegroeid tot echte handelsmerken van het team. De aerodynamische vin, die in 2022 voor het eerst als vast element werd geïntroduceerd en in 2023 werd verfijnd tot een roterende versie, is dit jaar verder geëvolueerd tot een dubbele vin systeem. Het zijn stappen in een voortdurende ingenieursreis die de toekomst van duurzame mobiliteit mee vormgeeft en fungeert als testplatform voor de industrie.
Persbeelden
Persmateriaal beschikbaar via OneDrive-link (interviews met Lander Deprez, Sam Dilmaghanian en Julie Ter Hark, beelden van de rijdende zonnewagen, en video's van de Bounce en Dubbel Vin)


Vragen of meer info? Je kan ons het beste bereiken via WhatsApp of mail.