200 middelbare scholieren nemen deel aan de Solar Olympiade in Technopolis

Mechelen - Technopolis

Donderdag 17 mei - Vandaag vond de finaledag van de 18de editie van de Solar Olympiade plaats in Technopolis. Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door het Belgische Solar Team in samenwerking met Colruyt Group Technics en KU Leuven Campus Groep T. De afgelopen 8 maanden kregen 200 leerlingen uit verschillende middelbare scholen van over heel België de kans om een eigen zonnewagentje of gadget op zonne-energie te bouwen. Vandaag konden ze hun project voorstellen aan een jury en werden er verschillende races gehouden.

Recordeditie

In september schreven 125 teams, goed voor zo'n 500 middelbare scholieren, zich in voor de 18de editie van de Solar Olympiade. Dit is een recordaantal. Uiteindelijk hebben maar liefst 40 teams het tot de finale geschopt. Deze middelbare scholieren zijn afkomstig van 22 verschillende scholen van over heel België. Gedurende het ganse schooljaar werkten de teams aan hun zelfgekozen project. Het gebruik van een zonnepaneel als energiebron was vereist. Daarnaast werd elk team begeleid door een teamlid van het Innoptus Solar Team.

Op de finaledag die vandaag plaatsvond, mochten de leerlingen hun zelfgebouwde gadgets en zonnewagens op zonne-energie voorstellen aan een professionele jury en kregen ze kans om tegen elkaar te racen op een 12 meter lange racebaan. Enkele teams vielen in de prijzen op basis van snelheid, innovatie, gebruikte technologie en presentatie.

De studenten van het Solar Team waren onder de indruk van het niveau van de projecten die deze leerlingen gerealiseerd hebben. Zo vonden enkele leerlingen een wandelende wekker uit op zonne-energie of wist een team een rollator, dat met een sensor kon detecteren wanneer men viel, te bouwen.

"We merken dat de interesse bij middelbare scholieren voor deze Solar Olympiade elk jaar blijft groeien. Dit jaar schreven maar liefst 500 leerlingen van over heel België zich in. We zijn dan ook heel blij dat we zoveel STEM-leerlingen warm kunnen maken voor een project rond hernieuwbare energie en zijn enorm onder de indruk van hun ontwerpen en kennis omtrent de gebruikte technologieën."
Cedric Verlinden (23, Leuven), Team Manager van het Innoptus Solar Team

STEM

Het Innoptus Solar Team zet niet enkel in op het bouwen van zonnewagens, maar hecht ook veel belang aan het opwekken van interesse voor wetenschap en technologie bij jongeren. Via deze Solar Olympiade hopen de ingenieursstudenten van de KU Leuven middelbare scholieren warm te maken om te kiezen voor een opleiding binnen STEM en eventueel een carrière als ingenieur op lange termijn. Het belang van hernieuwbare energie en het gebruik van duurzame technologieën in onze samenleving is belangrijker dan ooit en dit zal alleen nog maar groeien. Deze STEM-studenten kunnen duurzame innovaties in de toekomst verzekeren. Ook Colruyt Group Technics focust zich op mee dit STEM-project.

"Met Colruyt Group Technics ondersteunen we mee de Solar Olympiade. We doen dit om zoveel mogelijk studenten warm te maken voor technologie en wetenschap. Het is prachtig om hen zo bezig te zien."
Bart Bosmans van Colruyt Group Technics

Persbeelden

Solar Olympiade Persbeelden.mp4 890 MB

In de videobeelden ziet u Jochen Valcke van het Innoptus Solar Team, gevolgd door Bart Bosmans van Colruyt Group Technics.

Voor meer info mag u steeds bellen of sms'en naar onderstaand nummer.

Bo July
Bo July Public Relations, Innoptus Solar Team

Over Innoptus Solar Team

Het Innoptus Solar Team is een Belgisch team bestaande uit 33 ingenieursstudenten van de KU Leuven die strijden om de beste en meest innovatieve zonnewagen te bouwen om deel te nemen aan internationale Solar Challenges.

Innoptus Solar Team
Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven