200 Belgische jongeren nemen het tegen elkaar op in Solar Olympiade

Hoofdkantoor Colruyt Group Technics

Vrijdag 19 April - Na de wereldtitel van het Belgisch Solar Team, namen ook 200 middelbare scholieren het tegen elkaar op met hun eigen gebouwde zonnewagen of gadget. De finaledag van de 20ste Solar Olympiade was het hoogtepunt van 8 maanden onderzoek, innovatie en hard werken.

Solar Olympiade

De ingenieursstudenten van de KU Leuven organiseerden vandaag hun 20ste Solar Olympiade. De Solar Olympiade is een wedstrijd van 8 maanden waarin Belgische jongeren een Solar Challenge doormaken. In september schreven 200 teams, goed voor zo'n 1000 middelbare scholieren, zich in voor de 20ste editie van de Solar Olympiade. Dit is een recordaantal! Uiteindelijk hebben maar liefst 40 teams het tot de finale geschopt.

Het doel van de Solar Olympiade is dat de scholieren, net zoals de ingenieursstudenten die in oktober wereldkampioen werden, met hun eigen gadget of wagen het hele proces doormaken. Dit gaat van het design naar de productie, tot het testen en het hoogtepunt: de finaledag die vandaag plaatsvond.

Hier mochten de leerlingen hun zelfgebouwde gadgets en zonnewagens op zonne-energie voorstellen aan een professionele jury en kregen ze kans om tegen elkaar te racen op een 12 meter lange racebaan. Enkele teams vielen in de prijzen op basis van snelheid, innovatie, gebruikte technologie en presentatie.

"Tijdens de 20ste editie van de Solar Olympiade zullen 200 middelbare scholieren het tegen elkaar opnemen met hun zelfgemaakte zonnewagen of gadget. Het belooft heel spannend te worden!"
Louis Claeys (22, Aalter), Marketing bij Innoptus Solar Team

STEM

Het promoten van STEM is één van de belangrijkste pijlers van het het Innoptus Solar Team. Sinds de opstart van het team in 2004 is de Solar Olympiade een vaste waarde geworden bij middelbare scholen. Zo lieten ze al duizenden jongeren zien wat ze zelf kunnen realiseren met wetenschap en technologie.

Het belang van hernieuwbare energie en het gebruik van duurzame technologieën in onze samenleving is belangrijker dan ooit en dit zal alleen nog maar groeien. Deze STEM-studenten kunnen duurzame innovaties in de toekomst verzekeren. Ook Colruyt Group Technics focust zich op dit STEM-project.

" Om een duurzame toekomst te creëren hebben we de juiste profielen nodig en deze zijn steeds moeilijker te vinden. Daarom willen initiatieven als dit ondersteunen om jongeren enthousiast te maken voor techniek en wetenschap."
Bart Bosmans, Colruyt Group Technics
"Wij vinden het heel belangrijk om jongeren te tonen dat zij oplossingen kunnen bedenken die werkelijk oplossingen kunnen zijn voor de samenleving en de industrie."
Wim De Wulf (Leuven), Campusvoorzitter KU Leuven Campus Groep T

Persbeelden

Story image

In de videobeelden zie je Groep 1 (meisjes van de 1ste graad) gevolgd door Groep T (meisjes van de 2de graad) en Groep 3 (jongens van de eerste graad) Interviews teams.mp4 - 398 MB In de videobeelden zie je Louis Claeys, Gevolgd door Bart Bosmans en Wim De Wulf. Interviews organisatie.mp4 - 176 MB Sfeerbeelden.mp4 333 MB

Vragen of meer info? Je kan ons steeds bereiken:

Over Innoptus Solar Team

Het Innoptus Solar Team is een Belgisch team bestaande uit 33 ingenieursstudenten van de KU Leuven die strijden om de beste en meest innovatieve zonnewagen te bouwen om deel te nemen aan internationale Solar Challenges.

Innoptus Solar Team
Andreas Vesaliusstraat 13, 3000 Leuven